MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA


Tuesday, January 15, 2013

Jambori (KELANTAN)


            Pada 3 November 2012 yang lepas, telah diadakan Jambori Komander Kesatria UiTM Siri 08/2012 di UiTM Machang, Kelantan.Program ini berlangsung selama 5 hari iatu bermula pada 3 November 2012 sehingga 7 November 2012. Seramai 35 orang Komander Kesatria UiTM Johor dihantar untuk menyertai program ini.
35 orang ahli jambori bersama jurulatih
Sebanyak 13 kotinjen dari UiTM seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak telah menyertai Jambori Komander Kesatria UiTM Siri 08/2012. Sebanyak 3 acara yang dipertandingkan. Antaranya ialah Kawad Kaki, Rempuh Halangan dan Koir.
kawad kaki
latihan kawad kaki
Pada 2 Oktober 2012, kami telah bertolak pada 9.00 pagi dan sampai pada 9.00 malam. Selepas sahaja kami sampai, kami dikehendaki untuk membuat pendaftaran dan kami diberi tempat penginapan. pada pukul 10.00 malam pula, adalah sesi taklimat. Pada keesokan harinya diadakan raptai perasmian Jambori. Pada waktu malam, diadakan sesi taklimat untuk aktiviti seterusnya.
Pada keesokan harinya, iatu pada 4 Oktober 2012, adalah Pertandingan Kawad Kaki. Pertandingan ini adalah acara yang dinanti-nantikan oleh para kotinjen. Komander Kesatria UiTM Johor telah menghantar 35 orang komander termasuk simpanan untuk menyertai pertandingan ini dan pertandingan ini diketuai oleh KK Mohd Syafiq bin Abu Hashim. UiTM Johor,mendapat tempat giliran yang ke-5 untuk membuat persembahan. Pada pukul 2.30 petang, iatu selepas Pertandingan Kawad Kaki telah diadakan raptai Perasmian Jambori Komander Kesatria UiTM Siri 08/2012. Pada waktu malam pula, telah diadakan pertandingan berkoir. Komander Kesatria UiTM Johor mendapat giliran yang pertama. Lagu yang dinyanyikan ialah Bahtera Merdeka menggunakan minus one. Semuanya berjalan dengan lancar.
Pada 5 Oktober, adalah acara rempuh halangan. Acara ini disertai oleh 15 orang komander,10 siswa, 5 sisiwi. UiTM Johor telah mendapat tempat giliran yang ke-12 dalam acara ini. Terdapat beberapa  halangan yang amat mencabar. Kebanyakan kampus mendapat penalti di monkey rank,tetapi Alhamdulillah komander- komander UiTM johor dapat melepasi halangan tersebut.  Di tembok 12, komander-komander kami telah berjaya melepasi halangan itu denga sekali cubaan dan hanya mengambil masa 7 minit 6 saat. Dalam acara ini, Uitm Johor telah mendapat tempat yang ke-2.Pada pukul 3 petang, kami telah menyertai raptai perbarisan pertauliahan.Pada waktu malam pula, diadakan ceramah pemimpin kelas perdana. Selepas itu kami diberi pelepasan untuk berehat.
rempuh halangan nombor 2
meraikan kemenangan rempuh halangan
Pada 6 oktober 2012, telah diadakan pertauliahan komander dan majlis penutupan Jambori siri ke 8/2012. Majlis berlangsung sampai pukul 3 petang. Pada waktu malam, kami ke Hotel Renaissance Kota Bharu bagi menyertai acara makan malam Penutupan Jambori siri 8/2012. Di situ juga berlangsungnya Majlis pertauliahan untuk komander yang bakal menamatkan pembelajaran mereka di UiTM. KMdy Nur Syuhada binti Mohd Taib telah merangkul gelaran Komander siswi terbaik seluruh UiTM. Pencapaian ini amat membanggakan Komander Kesatria UiTM Johor. Tahniah diucapkan.
Anugerah Komander Siswi Terbaik seluruh UiTM kepada
KMdy Nur Syuhada binti Mohd Taib

Pada keesokan hari bersamaan 7 Oktober 2012, semua telah bersiap-siap untuk pulang ke destini masing-masing.

No comments:

Post a Comment