MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA


Monday, August 22, 2016

PENYERAHAN BENDERA

Pada tanggal 16 ogos 2016 bersamaan hari Selasa yang lepas, Komander Kesatria Batalion VI UiTM johor dan sukarelawan siswa siswi polis (suksis)telah telibat dalam satu majlis iaitu Majis penyerahan bendera yang diadakan di Dataran Segamat.Majlis ini diadakan untuk menyatukan bangsa dan meperingatkan tentang hari kemerdekaan.

Penyerahan bendera yang telah dibahagikan kepada 3 etnik utama yang ada di Malaysia, etnik utama ialah Komander Firdaus Bin Hamdi wakil daripada Komander Kesatria  telah mengambil bahagian untuk mewakilkan orang Melayu. selain itu, terdapat lebih kurang serami 37 orang komander yang pegang bndera besar untuk mengkibarkannya manakala yang penyokong lain hendaklah memberikan sokongan kepada peserta.


Majils Penyerahan Bendera bermula pada pukul 8 pagi. Para Komander Kesatria Batalion VI UiTM Johor dan sukarelawan siswa siswi polis (suksis) telah bertolak pada pukul 7pagi. Pada pukul 9Pagi ketibaan tetamu VIP dan seterusnya menyanyikan lagu negaraku dan bangsa JOHOR. Seterusnya ucapan daripada wakil Segamat, dan diteruskan lagi ucapan dari wakil MB untuk merasmikan majlis penyerahan bendera tersebut.

oleh itu, penyerahan bendera dibahagikan kepada tiga etnik utama yang ada di Malaysia yang terdiri daripada Melayu ,cina dan India. melambangkan kita hidup sebagai 1Malaysia. selain itu, aktiviti yang diadakan iaitu persembahan berdasarkan kehidupan zaman dulu zaman tradisional yang terdapat di Malaysia seperti contoh persembahan yang berada seolah-olah berada di sawah padi yang terbentang luas. setelah berakhirnya persembahan beramai-ramai menyanyikan pelbagai buah lagu patriotik sambil peserta mengkibarkan jalur gemilang. seterusnya majlis diteruskan lagi tetamu vip keluar majlis untuk aktiviti konvoi bersama dengan 'jejaka motosikal' dan pada pukul 12 tengahari majlis bersurai.

No comments:

Post a Comment