MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA


Tuesday, January 24, 2012

Kompeni BPC: LASABEL di National Elephant Conservation Center

          Kompeni Badan Pertolongan Cemas pada semester ini mengadakan lawatan sambil belajar di National Elephant Conservation Center, Kuala Gandah Pahang. Lawatan diadakan pada 15 Januari 2012 (Ahad) yang disertai oleh pelajar kokurikulum semester 2 seramai 30 orang. Disertai juga seramai 18 komander pengiring dan seorang Penyelaras kor. Badan Pertolongan Cemas.

          Pada 15 Januari 2012, pada pelajar dikumpulkan di Pusat Islam UiTM, Johor sekaligus solat subuh berjemaah. Sebelum bertolak, komander bertugas menyemak semula kehadiran para pelajar dan komander. Bas bertolak tepat jam 7.00 pagi.



 Kami selamat sampai di National  Conservation Center pada jam 11 pagi. Aktiviti pertama di sana ialah Taklimat berkaitan gajah dan sejarahnya, selama satu jam taklimat tersebut. Seterusnya ialah aktiviti explorace. Para pelajar dan komander dibahagikan dan terdapat 5 kumpulan. Terdapat 5 checkpoint di sekitar conservation centre. En. Muhamad Fairus bin Mohd Shukor selaku penasihat kor BPC melepaskan kumpulan untuk acara explorace tersebut. Jelas kelihatan persaingan sihat diantara kumpulan bagi memenangi acara tersebut. Pelbagai aktiviti yang menguji minda dan ketahanan fizikal serta mental para peserta.

















       
          Selepas makan tengahari dan solat zuhor para pelajar berkumpul di kawasan yang telah ditetapkan bagi menyaksikan pertunjukan gajah yang telah dilatih. Para pelajar juga diberikan kesempatan untuk menunggang gajah. Selepas itu terdapat juga pertunjukan gajah yang dimandikan. Para pengunjung diberi peluang untuk bermandi bersama gajah.






          Tepat jam 3.30 petang kami berkumpul di entrance National Elephant Conservation untuk upacara penyampaian hadiah. Sebelum berangkat pulang kami bergambar kenang kenangan. Semoga kenangan pada hari ini akan menjadi ingatan sehingga ke akhir hayat.








          Jutaan Terima Kasih diucapkan dan sekalung tahniah kepada Kompeni Badan Pertolongan Cemas diatas kejayaan melaksanankan aktiviti ini. BPC TERUS MAJU !

No comments:

Post a Comment