MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA


Sunday, January 29, 2012

Kompeni Bomba: Ekspedisi Mengharungi Sungai Muar & Latihan Kebombaan

          Pada 14 dan 15 Januari 2012 (Sabtu & Ahad) bertempat di Balai Bomba Bandar Putra, Segamat Johor. dan sekitar Sungai Muar Kompeni Bomba telah berjaya menjalankan akitiviti luar kelas yang disertai oleh 66 orang pelajar kokurikulum semester 3 dan 19 orang pelajar kokurikulum semester 1. Ekspedisi ini dibantu  oleh 7 orang komander pengiring sebagai urusetia dan fasilitator. 

          14. Januari. 2012 (Sabtu)
        

Para peserta berkumpul di padang kawad pada pukul 7.00 pagi untuk taklimat awal dan semakan kehadiran peserta . Pada pukul 8.30pagi , para pelajar bergerak keluar dari padang kawad UiTM Segamat menaiki bas. Tepat pukul 9.15 pagi para pelajar tiba di Balai Bomba Bandar Putra. Para pelajar meletakkan beg ditempat yang telah disediakan dan bersiap sedia untuk taklimat oleh ketua Balai Bomba Bandar Putra. Setelah selesai taklimat para peserta di bahagikan mengikut semester dan kumpulan masing-masing. Para pelajar semester 3 telah menjalankan aktiviti Abseling manakala para pelajar semester 2 di bahagikan dua kumpulan dan kumpulan pertama menjalankan aktiviti BA System dan simulasi. Para pelajar berehat sebentar pada pukul 11.00 dan diberi sarapan pagi.Selepas sarapan pagi aktiviti di teruskan lagi sehingga jam 1.00 petang. Para pelajar berehat sebentar serta solat dan makan tengahari. Pada pukul 3.00 petang para pelajar semester 2 menjalankan aktiviti kawad hos 400 kaki 2 aliran. Manakala para pelajar semester 3 menjalankan aktiviti BA Sistem atau dikenali sebagi bantuan alat penafasan dan simuasi jika berlaku kecemasan. Aktiviti di hentikan dengan solat asar. Selepas solat asar para pelajar beridah dan beramah mesra bersama anggota bomba dan jurulatih dengan bermain futsal,sepak takraw dan badminton. Solat magrib dan isyak secara berjemaah di laksanakan di surau balai bomba. Selain itu, bacaan yassin bagi memudahkan segala aktiviti dan dapat dilaksanakan dengan mudah. Selepas bacaan yasin,para pelajar menikmati makan malam bersama-sama komander dan anggota bomba yang terlibat. Selepas makan malam aktiviti LDK dan malam kebudayaan dijalankan. Sebelum para pelajar di benarkan berehat jurulatih memberikan sedikit taklimat untuk aktiviti simulasi yang akan dijalankan pada waktu pagi keesokkan harinya. Aktiviti pada hari sabtu diakhiri dengan minum malam.
















      15. Januari. 2012 (Ahad)
         

Pada jam 4.30 pagi para pelajar diminta bangun dari tidur untuk melakukan aktiviti simulasi. Mereka di minta mencari mangsa yang hilang iaitu ahli kumpulan masing-masing. Selepas mencari para pelajar di benarkan membersihkan diri serta solat subuh secara berjamaah. Aktiviti di teruskan lagi pada pukul 6.45 pagi dengan latihan jasmani (PT pagi) bersama anggota bomba. Mereka berlari di sekitar kawasan balai bomba. Selepas latihan jasmani para pelajar menikmati sarapan pagi dan berehat sebelum memulakan aktiviti yang seterusnya. Pada pukul 9.00 pagi para pelajar semester 3 siap sedia untuk pergi ke Jeti Tekam bagi menjalankan ekspidisi mengharungi sungai muar.Manakala para pelajar semester 2 menjalankan aktivti abseling dan kawad hos. Pada pukul 11.00 pagi para pelajar dan komander pengiring sampai di destinasi yang dituju iaitu di Jeti Tekam dengan menaiki trak bomba. Satu pengalaman yang baru diperoleh dari perkhemahan ini. Selepas itu para pelajar menaiki bot yang telah disediakan. Terdapat 3 buah bot dan boleh memuatkan seramai 12 orang sahaja. Kami mengharungi sungai muar selama 2 jam dan destinasi terakhir kami ialah di Balai Polis Bukit Kepong. Para peserta di benarkan rehat, makan dan solat zohor sebelum pulang ke Balai Bomba Bandar Putra. Pada pukul 3.15 petang kami bertolak pulang ke Balai Bomba Bandar Putra. Selepas solat asar upacara penutupan dan penyampaian cenderhati kepada ketua balai bomba serta jurulatih yang terlibat dalam program ini.













       





No comments:

Post a Comment