MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA


Sunday, January 19, 2014

Sambutan Maulidur Rasul 1435H

Masih tidak terlambat lagi rasanya untuk kami mengucapkan Selamat Menyambut Maulidur Rasul.

Pada 14 Januari 2014 bersamaan 12 Rabiulawal 1435H, JPKK UiTM Segamat telah menyertai Sambutan Maulidur Rasul yang diadakan yang diadakan di Dataran Segamat. Seramai 35 orang komander dan dua orang pegawai kehormat, Mejar (Kest) Ujud bin Pabil dan Left. (kest) Mohd Juakhir Bin Hassan telah menyertai perarakan Maulidur Rasul. Laluan perarakan tersebut ialah daripada Dataran Segamat hingga ke Masjid Jamek Segamat.



Seperti julungkalinya, Sambutan ini diadakan untuk meraikan Hari Kelahiran Nabi Muhammad SAW dan mengingati serta menghayati pengorbanan dan sumbangan Nabi Junjungan kita sehingga hari ini. Sayang rasanya jika kita sebagai Umat Nabi Muhammad tidak mengetahui akan tarikh kelahiran Junjungan kita. Sambutan yang julungkalinya ini bukan sahaja memperingati junjungan kita, bahkan majlis-majlis sambutan seperti ini memberi peluang kepada kita sebagai umat untuk merebut seberapa banyak pahala dengan berselawat ke atas Junjungan Nabi kita.


Majlis-majlis seperti ini kebiasaanya bukan sahaja dipenuhi dengan ceramah, malahan pelbagai program lain diadakan bagi memeriahkan lagi majlis tersebut. Seperti juga program yang kami semua sertai pelbagai aktiviti telah di adakan bertujuan untuk memenuhi tentatif program. Berikut merupakan serba ringkas tentatif program :-

8.00 pagi :         Berkumpul di Dataran Segamat
8.30 pagi  :         Taklimat ringkas mengenai perarakan ke Majis Jamek Segamat
8.45 pagi   :         Perarakan bermula (Pertandingan perarakan dan sepanduk terbaik)
10.30 pagi :         Jamuan dan bacaan ayat Al-Quran
11.00 pagi :         Ceramah


Tanpa diduga nama UiTM Johor di nobatkan sebagai Johan.


Pencapaian pada hari tersebut ialah Johan dalam Perarakan dan Sepanduk terbaik. Pihak JPKK dan Mejar (Kest) Ujud bin Pabil mengucapkan Tahniah dan syabas atas pencapaian kali ini dan berharap agar pihak JPKK menyertai lebih banyak aktiviti seperti ini.


No comments:

Post a Comment