MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA


Monday, July 01, 2024

 

ULANG TAHUN HARI KESATRIA KALI KE – 48 TAHUN

 

Pada tanggal 8 jun 2024 yang lalu, Majlis Perwakilan Komander Kesatria (MPKK) Batalion VI telah mengadakan Sambutan Hari Ulang Tahun Kesatria Kali Ke – 48 yang bertempat di Padang Kawad UiTM Cawangan Johor Kampus Segamat. Majlis ini diadakan bertujuan untuk menyambut dan meraikan penubuhan Unit Kesatria Kali ke - 48.

 

Majlis dimulakan dengan perbarisan Pasukan Kawalan Kehormat Utama yang di ketuai oleh Lt. Nor Bazran Bin Baharum (KEST), Pembantu Takbir Kokurikulum UiTM Cawangan Johor Kampus Segamat. Perbarisan tersebut dibahagikan kepada dua platun. Platun pertama diketuai oleh Lt. M Muhammad Yunus Bin Zulhasny (KEST), manakala Platun kedua diketuai oleh Lt. M Muhammad Ariff Bin Harudin (KEST). Disamping itu, pemeriksaan barisan juga turut dilakukan sewaktu majlis berlangsung.

 


 


 


 


 

PASUKAN KAWALAN KEHORMATAN UTAMA

 

Seterusnya, majlis diteruskan lagi dengan nyanyian lagu Bangsa Johor, Negaraku dan Wawasan Setia Warga UiTM. Majlis diteruskan dengan sesi bacaan doa yang disampaikan oleh Komander Rendah Muda Muhammad Iqbal Irfan Bin Mohd Faisal bagi melancarkan perjalanan majlis Hari Ulang Tahun Kesatria Ke - 48.

 

 

Majlis diserikan lagi dengan ucapan daripada Kol. Dr. Basaruddin Shah Bin Basri (KEST) sebagai Timbalan Rektor Hal Ehwal Pelajar (HEP) untuk memeriahkan lagi majlis Hari Ulang Tahun Kesatria Ke – 48.

 


 

UCAPAN DARIPADA TIMBALAN REKTOR

 

Sehubungan itu, majlis diserlahkan lagi dengan persembahan Sajak yang dipersembahkan oleh Komander Kesatria UiTM Cawangan Johor Kampus Segamat. Persembahan sajak yang bertajuk Sejarah Penubuhan Kesatria untuk menunjukkan kita bagaimana unit Kesatria terbentuk.

 


 


 


 


 

PERSEMBAHAN SAJAK

 

 

Disamping itu, majlis dimeriahkan lagi dengan persembahan Percussion dan Color Guard yang dipersembahkan oleh Kompeni Brass Band yang cukup memikat hati. Kompeni Brass Band juga telah membuat persembahan yang penuh bertenaga dengan bermain alat muzik yang membuatkan Hari Ulang Tahun Kesatria Ke – 48 lebih menarik.

 

 


 


 

PERSEMBAHAN KOMPENI BRASS BAND

 

 

Majlis diteruskan lagi dengan persembahan Gerak Gempur Kesatria yang diwakili seramai 30 anggota Komander Kesatria UiTM Cawangan Johor Kampus Segamat. Persembahan hakka yang ditonjolkan sangat bersemangat dan menarik perhatian penonton.

 


 


 



 


 


 

PERSEMBAHAN PASUKAN GERAK GEMPUR KESATRIA

 

 

Majlis dimeriahkan lagi dengan sesi penyampaian hadiah kepada para pemenang bagi setiap acara diadakan. Sesi penyampaian hadiah disempurnakan oleh  Kol. Dr. Basaruddin Shah Bin Basri (KEST) dan diiringi oleh Lt. Kol. Ujud Bin Pabil (KEST). Bagi juara keseluruhan Mini Perkom  Ko 2024 ini disandang oleh Kompeni Delta Kesatria Negara diikuti oleh Kompeni Alpha Kesatria Negara sebagai naib johan. Bagi tempat ketiga pula telah disandang oleh Kompeni Foxtrot Kesatria Negara.

 


 

PENYAMPAIAN HADIAH PEMENANG MINI PERKOM KO 2024

 

Akhir sekali, majlis diakhiri dengan nyanyian lagu Darah Satria dan UiTM Dihatiku serta sesi fotografi. Di kesempatan ini juga Majlis Perwakilan Komander Kesatria (MPKK) ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan Majlis Ulang Tahun Kesatria yang ke-48 yang dibuat Julung kalinya dalam Majlis Perwakilan Komander Kesatria (MPKK) pada tahun ini.

 

 


 

 


 

MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA (MPKK) BATALION VI CAWANGAN JOHOR KAMPUS SEGAMAT

No comments:

Post a Comment