MAJLIS PERWAKILAN KOMANDER KESATRIA


Thursday, February 06, 2020

LATIHAN INTENSIF BAKAL KOMANDER SIRI 34/2020 DAN LATIHAN INTENSIF BRASS BAND SIRI 31/2020


Pada 22 Januari sehingga 02 Februari 2020 yang lalu, Latihan Intensif Bakal Komander (LIBK) Siri 34/2020 dan Latihan Intensif Brass Band (LIBB)  Siri 31/2020 telah diadakan di Universiti Teknologi Mara Cawangan Johor kampus Segamat. Seramai 147 orang Bakal Komander yang terdiri daripada 112 peserta cawangan Segamat dan 34 peserta cawangan Pasir Gudang serta 83 orang anggota Brass Band.
Selama 10 hari latihan berlangsung bertujuan untuk membentuk jati diri para peserta dan melatih mereka menjadi individu yang berwibawa, bertanggungjawab, efektif serta mempunyai daya ketahanan mental dan fizikal yang tinggi. Selain itu, latihan intensif ini bertujuan bagi memastikan penyatuan mutu permainan dan kawad pancaragam yang baik dan mantap dalam meningkatkan koordinasi sebagai satu pasukan.
   Latihan ini diadakan selama 10 hari dan bertujuan untuk membentuk keperibadian peserta serta meningkatkan prestasi dan keterampilan yang merangkumi aspek-aspek rupa diri dan tatasusila mereka. Ia juga dapat membentuk jati diri para peserta dan melatih mereka menjadi individu yang berwibawa, bertanggungjawab, efektif serta mempunyai daya ketahanan mental dan fizikal yang tinggi. Oleh itu, terdapat banyak pengalaman yang dapat mereka peroleh daripada latihan khusus ini.

Bagi Latihan Intensif Bakal Komander Siri 34, latihannya adalah tertumpu kepada pembelajaran pergerakan asas kawad kaki dengan dibimbing oleh empat orang jurulatih serta Komander Kesatria Batalion VI Universiti Teknologi Mara Cawangan Johor.  Selain daripada pembelajaran kawad kaki, para peserta juga didedahkan dengan kaedah merempuh halangan, ilmu pertolongan cemas dan asas peta.

Bakal Komander menjalankan aktiviti kawad kaki bersama jurulatih

Manakala bagi peserta Latihan Intensif Brass Band Siri 31, mereka mempelajari pelbagai perkara asas untuk menjadi seorang anggota Brass Band dan mempelajari cara menggunakan alatan muzik. Mereka juga turut diuji dengan daya ketahanan fizikal dan mental yang memerlukan focus dan komitmen yang tinggi sewaktu berlatih.

          

Anggota Brass Band tekun mempelajari cara menggunakan alatan muzik

Pada 02 Februari 2020, telah berlangsungnya MAJLIS TAMAT LATIHAN INTENSIF BAKAL KOMANDER SIRI 34/2020 DAN LATIHAN INTENSIF BRASS BAND SIRI 31/2020 UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA CAWANGAN JOHOR yang bertempat di padang kawad. Majlis simbolik pemakaian pangkat telah disempurnakan oleh Men. Jen. Prof. Dr Azizan Bin Abdullah (KEST)  yang merupakan Timbalan Naib Canselor, Hal Ehwal Pelajar Universiti Teknologi Mara.
                                                    Perbarisan bakal komander


Majlis simbolik pemakaian pangkat
      
Di samping itu, upacara penyampaian hadiah kepada para pemenang juga telah dilaksanakan. Bagi Peserta Terbaik Akademik, disandang oleh Komander Rendah Muda Mohamad Amirul Haizad Bin Roslin. Pemenang Peserta Terbaik Kawad Kaki pula jatuh kepada Komander Rendah Muda Awangku Muhammad Dzul Hisyam Bin Awang Basuandi. Seterusnya, bagi Peserta Terbaik Keseluruhan disandang oleh Komander Rendah Muda Afdhal Bin Baharin. Manakala, Anugerah Platun Terbaik jatuh kepada platun satu yang diketuai oleh Komander Rendah Muda Muhammad Danish Danial Bin Nazaruddin dengan kekuatan anggota seramai 37 orang

Upacara penyampaian hadiah kepada para pemenang.

Usai berlangsungnya Majlis Tamat LIBK Siri 34/2020 dan LIBB Siri 31/2020 di padang kawad, majlis selanjutnya berpindah ke Dewan Sri Temenggong bagi meneruskan upacara penyerahan sijil Latihan Intensif Bakal Komander dan Latihan Intensif Brass Band kepada para peserta.
                                       

Penyampaian sijil LIBK



 Upacara diteruskan lagi dengan Perasmian Baju No.5 celoreng digital Kesatria Negara yang buat pertama kalinya dirasmikan di Dewan Sri Temenggong Universiti Teknologi Mara Cawangan Johor, Kampus Segamat. Majlis dirasmikan oleh Men. Jen. Prof. Dr Azizan Bin Abdullah (KEST). Majlis diserikan lagi dengan kehadiran Pengarah Pusat Kokurikulum UiTM,Pengurusan Eksekutif UiTM Johor dan Pegawai Ko setiap Negeri sewaktu majlis perasmian berlangsung. Oleh itu, seraca rasminya baju No.5 Kesatria telah diperkenalkan
x

 Simbolik Perasmian Baju No.5 Kesatria Negara


Barisan pegawai bersama TNC

 Dengan berakhirnya majlis penutup tersebut maka secara rasminya peserta Latihan Intensif Bakal Komander siri 34/2020 berjaya menyandang KOMANDER RENDAH MUDA (KRM) Universiti Teknologi MARA Cawangan Johor dan juga pengiktirafan sebagai Anggota Brass Band Siri 31/2020


.


No comments:

Post a Comment